De 3 grootste uitdagingen bij het creëren van ruimte voor innovatie

Als je wilt innoveren, moet je daar tijd in investeren. Van jezelf en je team. Maar laat dat nu net een schaars goed zijn in de meeste organisaties. In dit blog geeft Eddy Plasier drie handvatten om ruimte voor innovatie te creëren.

Waan van de dag

Zoals in elke organisatie is ook bij jou iedereen druk met de waan van de dag. Als het je klanten niet zijn die aan je deur kloppen, dan zijn het wel kleine verbeterprojecten die om aandacht vragen. Waar moet je in hemelsnaam de tijd vandaan halen om een groot, innoverend softwareproject aan te gaan? Bovendien gaat het niet alleen om jouw tijd, je moet ook een aantal medewerkers bereid zien te vinden de nodige uren vrij te maken om hun input en feedback te geven. Door deze drie stappen te volgen, wordt de kans dat je wel de nodige capaciteit voor innovatie vrij kunt maken een stuk groter.

1 Draagvlak

Zonder draagvlak kom je nergens. Voor je welk proces dan ook ingaat, moet je zorgen dat iedereen begrijpt waarom deze verandering zinvol is en wat het hem of haar gaat brengen. Er zijn altijd mensen die liever alles bij het oude houden. Toch kun je vaak die weerstand vanuit de organisatie overwinnen en met elkaar ‘een stip op de horizon’ plaatsen. Zo maken wij graag gebruik van een oefening genaamd ‘worst nightmare competitor’. Hoe je daarmee je team op scherp krijgt, vertel ik in een volgend blog.

2 Commitment

Behalve draagvlak moet je ook commitment hebben. Je legt verantwoordelijkheden bij anderen. Dat betekent ook dat ze een aantal uur per week of maand daarvoor vrij kunnen – moeten – maken. Zorg dat iedereen weet wat zijn of haar rol is in het proces en dat de verantwoordelijkheden duidelijk zijn. Vermoed je dat iemand echt niet vrijgespeeld kan worden, wijs dan iemand anders aan. Zo voorkom je teleurstellingen aan alle kanten.

3 Structuur

Nu je voor draagvlak en commitment hebt gezorgd, moet je een goede, werkbare structuur neerzetten. Zo’n structuur moet zorgen voor de juiste feedbackloops en geeft op elk moment inzicht of je nog op schema ligt. Bij een groot ontwikkelproject is het slim om te werken met een stuurgroep, een gebruikersgroep en een ontwikkelteam. In de stuurgroep zit bijvoorbeeld iemand die verantwoordelijk is voor productontwikkeling, iemand uit de directie en iemand uit de gebruikersgroep. De stuurgroep komt op regelmatige basis bij elkaar en bespreekt de voortgang en de knelpunten in het project. De gebruikersgroep bestaat uit mensen die straks met de applicatie moeten werken. Zij zijn goed in staat de software te testen en te beoordelen en komen met nieuwe wensen. Tenslotte is er nog het ontwikkelteam. Zij worden aangestuurd door de product owner, degene die uiteindelijk beslist wat er wordt ontwikkeld en in welke volgorde. Hij of zij vormt de verbindende factor tussen het ontwikkelteam en de opdrachtgever en vertaalt de wensen van de opdrachtgever zodanig dat het ontwikkelteam precies weet wat er gebouwd moet worden.

Randvoorwaarden

Heb je draagvlak, commitment en structuur? Dan heb je de juiste randvoorwaarden gecreëerd en kun je met vertrouwen het innovatietraject ingaan.

Nieuwsgierig?

Wij hebben jarenlange ervaring met grote innovatieve maatwerkprojecten en kunnen je helpen bij het creëren van die randvoorwaarden. Nieuwsgierig wat wij als partner voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, we leren je graag kennen!