2020 loopt bijna ten einde. Dat brengt vaak de nodige stress met zich mee. Vergeet niet om ook even de tijd te nemen om je voor te bereiden op 2021. Eddy Plasier, directeur bij Qics, geeft drie tips.
Frisse start
Ik denk dat ik rustig kan stellen dat iedereen reikhalzend uitkijkt naar een frisse start van 2021, met hopelijk een positiever verloop dan het jaar dat achter ons ligt. Maar voor het zover is, moeten er nog wel wat dingen gebeuren. Natuurlijk zijn er de administratieve werkzaamheden die aan het einde van het jaar plaatsvinden, zoals het vastleggen van de vakantiesaldi en het aanmaken van nieuwe projecten. Maar het is ook goed om even wat uitgebreider de tijd te nemen om je voor te bereiden op 2021. Je auto maak je tenslotte ook vakantieklaar voor je aan een lange rit begint? Want een goede voorbereiding is… juist, dat.
1 Evalueer je tarief
Neem even de tijd om terug te blikken op het afgelopen jaar. Voor welke klanten heb je gewerkt en welk uurtarief heb je uiteindelijk gerealiseerd? Zeker als je met vaste prijzen werkt, is het goed om dat terug te rekenen naar een gemiddeld uurtarief. Kom je daarmee uit en, belangrijker nog, ben je daar tevreden mee? Zo niet, dan is het nu de tijd om nieuwe afspraken met je klanten te maken.
2 Kijk kritisch naar je rapportages
Dit is ook een mooi moment om opnieuw naar je rapportages te kijken. Het kan goed zijn dat je wat zaken opnieuw moet indelen. Misschien moet je meer – of juist minder – detail aanbrengen in je artikelcodering, misschien moet je je klanten anders indelen of je inrichting op een andere manier aanpassen. Kijk niet alleen naar de cijfers, maar bedenk ook goed waar je volgend jaar meer op wilt sturen en neem daar actie op. Houd je KPI’s eens goed tegen het licht. Gebruik je ze, zijn het de juiste? Zo begin je 2021 met een schone lei, met budgetten die weer kloppen en met een indeling die je gaat helpen het komende jaar nog beter en gerichter te sturen.
3 Plan en forecast
Voor veel van onze klanten zijn de eerste maanden van het jaar het drukst. Denk daarom nu al na over hoe (en met welke tools) je je beschikbare resources gaat inplannen. Zorg dat je bezetting is afgestemd op de hoeveelheid werk die op je af gaat komen, zodat je netjes op tijd de deadlines kunt halen. Door daar nu al mee bezig te zijn, zorg je dat je aan het begin van het jaar kunt focussen op de klant en niet bezig hoeft te zijn met de administratieve rompslomp eromheen. Als je overigens ook de geplande uren kunt omzetten naar een financiële forecast, weet je helemaal wat je te wachten staat. Een lekker begin toch?
Meer weten?
Wil je ook meer en eenvoudiger inzicht in je werkzaamheden? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op, we leren je graag kennen.
Interessant artikel? Deel het!
Vond u dit een interessant artikel? Deel het dan op deze social media: